Werkomgeving met bijzondere planning
The Brussels Airport Company (TBAC) is de naamloze vennootschap die verantwoordelijk is voor de exploitatie van Brussels Airport. En dat is een heuse onderneming! Een oppervlakte van circa 1245 hectare, zo’n 231.000 vliegbewegingen en ruim 21 miljoen passagiers. Déhora ondersteunde en ondersteunt TBAC bij de professionalisering van een bijzondere planning.
Grote diversiteit in operaties
Met bijna 25 miljoen passagiers in 2017 is Brussels Airport een van de belangrijkste luchthavens in Europa en de grootste van België. Brussels Airport verbindt de hoofdstad van Europa met 238 bestemmingen wereldwijd, bediend door 76 luchtvaartmaatschappijen,
De strategie van Brussels Airport: de klant centraal stellen. Of het nu gaat om een passagier, onderneming, leverancier of partner: Brussels Airport wil altijd een optimale dienstkwaliteit leveren. Onder de verantwoordelijkheid van BAC vallen o.a. de vrijwaring van alle operaties met betrekking tot vervoer van personen en het transport van vracht per vliegtuig.
De samenloop van al die verschillende operaties en acties vereist een specifieke en in het bijzonder een efficiënte inzet van personeel. De grote moeilijkheidsgraad bestaat eruit dat de organisatie naast “traditionele” afdelingen, zoals Marketing, HR en ICT, onderdak biedt aan enkele minder conventionele departementen. Bij de brandweerdienst, de luchthaveninspectie en de security-afdeling is personeel de klok rond aan het werk. Lopende operaties moeten onbelemmerd kunnen verlopen
“In deze bijzondere omgeving hebben de verschillende departementen hun eigen specificiteit, waardoor deze planningen een complexe materie vormen.” – Leen de Pril, Planning & Reporting Manager
Advies en ondersteuning met tijdelijke planner
Een vaste planner van BAC gaf op een zeker moment aan om minder uren te willen werken. Omdat er bij BAC plots nood was aan continuïteit en specialistische kennis deed ze beroep op Déhora.
Déhora schakelde daarop tijdelijk een eigen personeelsplanner in. Enige tijd daarvoor had BAC al een beroep gedaan op Déhora voor de optimalisatie van personeelsplanning. Door het vertrouwen en de efficiënte samenwerking deed BAC meteen een beroep op Déhora voor deze nieuwe samenwerking en uitdaging.
“Deze mensen werken zeer professioneel en kunnen zich snel inwerken in het bedrijf. Daarnaast hebben zij een open visie en zijn zij flexibel en stressbestendig.”- Stijn De Smedt, Planning & Reward Manager.
Flexibiliteit en positieve uitstraling
Naast de afspraken binnen de vooropgestelde samenwerking reageerde Déhora erg flexibel op een nieuwe kwestie. Even later hard BAC nood had aan een nieuwe vervanger wegens zwangerschapsrust. Déhora kon wederom een bedreven en kundig planner leveren. In verdere samenwerkingen deed BAC nog beroep op Déhora voor de werving en toetsing van vaste planners op diverse departementen.
“Zij leveren een hoge kwaliteit en brengen, door een goede communicatie, structuur en rust op de planningsafdeling.”, aldus Leen De Pril, “Ook in de omgang met vakbonden zijn zij zeer professioneel en klantvriendelijkheid staat net als bij BAC, op de eerste plaats. Dankzij het inschakelen van de kennis en expertise van Déhora is men binnen onze organisatie de planners binnen BAC meer gaan waarderen en is men tot het inzicht gekomen dat zij een belangrijke rol spelen in het bekomen van een goede privé/werk balans voor de werknemers.“ Stijn de Smedt vult aan: “De ervaren planners van Déhora Consultancy Group vormen een voorbeeld voor de andere planners van de afdeling.”