Als organisatie in de zakelijke of persoonlijke dienstverlening is een goede service ontzettend belangrijk. De uitdaging bestaat eruit om een balans te vinden tussen servicekwaliteit, kosten en efficiëntie. Daarbij moet rekening gehouden worden met dalende tarieven en een toenemende werkdruk.
De eerste reflex is vaak om te gaan besparen op personeelskosten. In dienstverlenende organisaties is dit vaak de grootste kostenpost. In de beveiliging en de schoonmaak kan dit percentage oplopen tot 90%. Maar zet medewerkers te lang onder druk of betaal ze te weinig, en ze haken af. En dit kost weer veel tijd en inspanning. Dat kan zeker anders. Door een slimmere en flexibelere personeelsplanning. En daar kunnen wij u bij helpen.
Wil je vermijden dat er sprake is van een over-of onderbezetting? Of dat je planners voortdurend in de weer zijn om werkroosters bij te sturen? Capaciteitsplanning draait om vooruit kijken en anticiperen. Het gaat over de voortdurende afstemming tussen vraag en aanbod. Tussen beschikbare medewerkers en benodigde medewerkers. Met capaciteitsplanning (of personeelsbehoefte planning) kan je sneller, objectiever en efficiënter reageren op bewegingen in werkvraag of personeelsbezetting.
Door technologie en marktvraag is dienstverlening de afgelopen jaren flexibeler en productiever geworden. Dat heeft ertoe geleid dat werk en privéleven steeds meer met elkaar vervlochten zijn geraakt. Maar dit betekende ook een toename in werkdruk, stress en klachten over oververmoeidheid. Als werkgever kan je enkele maatregelen om een optimale werk-privé balans te bevorderen. Als eens gedacht om je medewerkers inspraak te geven in eigen werktijden?