7 kwaliteiten van een goede planner

vaardigheden van een planner van personeel

De planner heeft een centrale rol die te vaak wordt onderschat.  Personeel, taken of diensten plannen is meer dan alleen “een rooster maken”. De planner of dispatcher adviseert het management bij de organisatie van werk. En hij is een belangrijk klankbord voor medewerkers. Om de rol van planner zo goed mogelijk uit te voeren, zijn een aantal vaardigheden of kwaliteiten van groot belang. Heb jij het in je om een goede planner te zijn? 

Je kan goed plannen en organiseren

Vanzelfsprekend! Als planner is het een must om je eigen werk, én dat van anderen goed plannen en te organiseren. In een omgeving waar je te maken hebt met acute problemen en veranderingen, is het essentieel om altijd het overzicht te behouden. Daarnaast is het van belang om hoofd- en bijzaken van elkaar te kunnen scheiden, en om onderbouwde keuzes te maken over welke zaken voorrang hebben.

Je bent een coördinator

Planners staan voortdurend in contact met tal van functies binnen een organisatie. Waaronder de personeelsdienst, medewerkers, klanten, directie en leidinggevenden. Die verbindingen bepalen voor een groot deel ook de rol van de planner in de organisatie. Het is van belang om te kunnen schakelen, om belangen van verschillende betrokkenen tegen elkaar af te wegen, afdelingen en medewerkers te betrekken in de personeelsplanning, en om alle partijen te helpen om juiste beslissingen te nemen.

vaardigheden van een planner

Waar op de as bevind jij je als planner?

Je neemt het voortouw

Proactief kansen en knelpunten signaleren, en gericht naar oplossingen zoeken. Het behoort tot het takenpakket van élke planner. Het gaat niet enkel om het blussen van kleine brandjes, maar je draagt ook bij aan procesverbetering op langere termijn. Je bent krachtdadig en je denkt na over de inzet van medewerkers bij pieken en dalen in het werk.

Je bent communicatief vaardig

De druk is soms erg hoog, er wordt langs alle kanten aan je getrokken. Zowel klanten, medewerkers als leidinggevenden staan aan je bureau.  Als planner moet je dan communicatief vaardig zijn om ideeën en meningen aan anderen duidelijk te maken. Het is relevant om gebruik te maken van duidelijke taal en er zeker van te zijn dat je boodschap ook helder aankomt. Een van de belangrijkste kwaliteiten, goede communicatie-skills zijn een must.

Je bent stressbestendig

Als planner moet je regelmatig presteren onder tijdsdruk. Het kan voorkomen dat er onverwachts een werknemer uitvalt door ziekte of dat de klant toch andere wensen heeft. Het is de taak en verantwoordelijkheid van de planner om hierop te anticiperen en om snel een oplossing te vinden. Hiervoor is het essentieel om goed te kunnen presteren in een stressvolle situatie. Dit betekent ook dat je als planner moet kunnen omgaan met tegenslag, teleurstelling of weerstand. En dat is niet altijd eenvoudig.

Je denkt probleemoplossend 

De planner ziet als geen ander waar een uitdaging ligt en hoe het opgelost kan worden. Die oplossingen komen tot stand dankzij gemaakte analyses en voorspellingen. De ideale planner heeft een analytisch vermogen waar je u tegen kan zeggen. Verder moet je als planner het klantbelang, bedrijfsmatig belang en het belang van de medewerkers allemaal meenemen in de keuzes die je maakt.

Vooral: geen enkele planner is perfect

Elke planner heeft natuurlijk sterke en minder sterke kanten. Niemand is perfect. Het is de kunst om sterke punten te ontwikkelen en om minder sterke punten te ondersteunen. Daarvoor kan je als planner terecht in onze Academy. Ben je al een tijd aan het werk als planner en wil je meer kennis en vaardigheden opdoen? Of ben je helemaal nieuw in het vak van roosters en personeelsplanning?

We hebben een uitgebreide selectie van opleidingen en workshops. Met een focus op verschillende skills.

Ook kan je je laten begeleiden door een Déhora mentor. Onze ervaren planners begeleiden en trainen (startende) planner met de juiste kennis, ervaring en coachingsvaardigheden.

Trainingen in personeelsplanning

Ook interessant

dehora personeelsplanning is een vak
Love is in the air – Waarom personeelsplanning een geweldig vak is!

Personeelsplanning lijkt voor veel ‘buitenstaanders’ niet het meest boeiende vak. Maar niets is minder waar! Als manpower of workforce planner…

dehora_zelfroosteren
7 succesfactoren voor zelfroosteren

De implementatie van zelfroosteren heeft een behoorlijke impact op uw organisatie. Zelfroosteren is ook niet voor elke organisatie een oplossing. Je…

opleidingskalender 2018 - trainingen in personeelsplanning, werktijden, verlofplanning, uurroosters
Bekijk de opleidingskalender 2018

Ook in 2018 is de verbetering van uw personeelsplanning voor ons van belang. En ook alles dat daarbij komt kijken:…