Betere werktijden en flexibiliteit dankzij zelfroosteren
In bijna elke Europese grootstad kom je een parkeergarage van Interparking tegen. Interparking is niet voor niets de derde grootste parkinguitbater in Europa. In 2015 schakelde de luchthavenparking Interparking over naar een collectieve jaarplanning. Maar dat bleek voor medewerkers niet optimaal. Déhora hielp Interparking met zelfroosteren op weg naar evenwichtigere werktijden.
Voor haar 80 mensen, van wie 50 in een volcontinusysteem, hanteerde luchthavenparking Interparking tot einde 2014 een maandelijks uurrooster. Medewerkers konden op voorhand wensen indienen. De planner kon maandelijks rekening houden met de voorkeuren van medewerkers. Op die manier kregen de medewerkers van Interparking een bepaalde vorm van inspraak in werktijden. Natuurlijk altijd in overleg met de planningsverantwoordelijke.
Collectief vaste jaarplanning
Begin 2015 schakelde het management over naar een vast uurrooster met een vaste jaarplanning. Oftewel een collectieve vaste jaarplanning. De ‘atypische’ medewerkers zouden werken volgens een individueel uniek rooster. Vrij vlug ontstonden hierna klachten over de geringe flexibiliteit voor werknemers. Medewerkers hadden de indruk dat ze niet voldoende ‘gehoord’ werden bij de overschakeling naar de nieuwe uurroosters.
Vanuit het personeel werd een werkgroep opgestart. Uit een interne bevraging kwamen nog enkele pijnpunten aan bod rond personeelsplanning. Waaronder:
- Hoog ziekteverzuim
- Hoge opname van snipperdagen
- Meer vraag naar ‘atypische uurroosters
- Demotivatie bij jongere medewerkers
- Beperkte flexibiliteit
- Medewerkers wensen met ‘uurroosters’ op maat
Inspraak in werktijden
Met bovenstaande uitdagingen kwam Interparking automatisch bij Déhora terecht. In samenwerking met Déhora werden drie verschillende oplossingen aangereikt
- Behouden van huidige uurrooster
- Een continue duurzaam systeem (collectief)
- Zelfroosteren binnen jaarurensystematiek
Uit een referendum onder medewerkers kwam het zelfroosteren als geprefereerde oplossing uit de bus (75%). Interparking sloeg de handen in elkaar met Déhora om de verandering te maken naar het zelfroosteren. Dat alles binnen de opgelegde jaarurensystematiek, en het gebruik van plus- en minuren.
Om van zelfroosteren een succes te maken zijn natuurlijk ook goede afspraken en spelregels nodig. In de eerste plaats de wettelijke regels rond rust- en werktijden. Specifiek bij Interparking moet de gemiddelde contractuele arbeidsduur op jaarbasis worden gerespecteerd, volgens de regels van de tijdbank. Voorts spelen ook gezondheidskundige en financiële criteria een belangrijke rol bij het slagen van het zelfroosteren.
Interparking had budgettair gedurende zowel 2015 als 2016 telkens 25.000 euro uitgetrokken voor dit project, maar gaat dit budget niet volledig moeten besteden.
“Nu we zien dat het verzuim daalt, weten we dat we verzekerd zijn van het terugverdieneffect.”
De resultaten?
Interparking zag een toename in de tevredenheid van haar medewerkers, ook binnen de zogenaamd atypische uurroosters. De mogelijkheid om zelf werktijden te kiezen is nagenoeg een vanzelfsprekendheid. Werkroosters en werktijden zijn geen syndicaal issue meer. Er is ook veel meer flexibiliteit voor de organisatie om in te spelen op uitzonderlijke omstandigheden (bijvoorbeeld bij de aanslag op de luchthaven). De bezettingseisen worden maandelijks zonder problemen aangepast naargelang de werkdruk. Er zijn geen vaste ploegen meer, waardoor er geen ‘kliekjesvorming’ meer is. Omwille van de tijdbank is er ook geen eindeloos opbouw mogelijk van recup-uren.
Tijdelijke hulp door een topplanner
Déhora is met recht en rede een full-service dienstverlener in het vak van personeelsplanner. Niet alleen hebben we Interparking ondersteund bij de change naar zelfroosteren. Wanneer de nood het hoogst was kon Interparking beroep doen op een tijdelijke personeelsplanner van Déhora. Interparking werd geconfronteerd met het vertrek van 2 vaste planners. Déhora kon meteen inspringen met een eigen interim planner om die uitval te overbruggen.