Personeelsplanners en dispatchers zijn werkelijk van alle markten thuis: roosters maken, planningen beheren, aanvragen verwerken, analyses uitvoeren, communiceren met collega’s en klanten, brandjes blussen. Noem maar op. Over welke vaardigheden en eigenschappen moet je als moderne planner beschikken en hoe weet je of vak van WFM wat voor jou is?
De planner van vroeger is niet meer de planner van vandaag. Tegenwoordig zijn soft skills enorm belangrijk. Dit zijn de zeven vaardigheden en eigenschappen die een moderne dispatcher of personeelsplanner moet hebben.
Vanzelfsprekend! Als planner is het een must om je eigen werk, en dat van anderen goed te organiseren. In een omgeving waar je te maken hebt met acute problemen en veranderingen, is het essentieel om altijd het overzicht te behouden. Bovendien is het van groot belang om hoofd- en bijzaken van elkaar te kunnen scheiden zodat je onderbouwde keuzes kan maken. Tenslotte dien je ook inzicht te verwerven over welke zaken voorrang krijgen.
Planners staan voortdurend in contact met tal van functies binnen een organisatie. We verwijzen naar de personeelsdienst, medewerkers, klanten, directie maar ook leidinggevenden. Die verbindingen bepalen voor een groot deel ook de rol van de planner in de organisatie. Het is van belang om te kunnen schakelen, om belangen van verschillende betrokkenen tegen elkaar af te wegen, afdelingen en medewerkers te betrekken in de personeelsplanning, en om alle partijen te helpen om juiste beslissingen te nemen.
Proactief kansen en knelpunten signaleren, en gericht naar oplossingen zoeken. Het behoort tot het takenpakket van elke planner. Het gaat niet enkel om het blussen van kleine brandjes, maar je draagt ook bij aan procesverbetering op langere termijn. Je bent krachtdadig en je denkt na over de inzet van medewerkers bij pieken en dalen in het werk.
Een personeelsplanner moet uitstekend kunnen communiceren. Hij of zij moet goed kunnen luisteren en goede feedback kunnen geven. Dat klinkt als een open deur, maar loopt het vaak fout. De druk is soms erg hoog, er wordt langs alle kanten aan je getrokken. Zowel klanten, medewerkers als leidinggevenden staan aan je bureau. Als planner moet je dan communicatief vaardig zijn om ideeën en meningen aan anderen duidelijk te maken. Het is relevant om gebruik te maken van duidelijke taal en er zeker van te zijn dat je boodschap ook helder aankomt. Goede communicatie-skills zijn een echte must.
Als planner moet je regelmatig presteren onder tijdsdruk. Het kan voorkomen dat er onverwachts een werknemer uitvalt door ziekte of dat de klant toch andere wensen heeft. Het is de taak en verantwoordelijkheid van de planner om hierop te anticiperen en om snel een oplossing te vinden. Hiervoor is het essentieel om goed te kunnen presteren in een stressvolle situatie. Dit betekent ook dat je als planner moet kunnen omgaan met tegenslag, teleurstelling of weerstand. En dat is niet altijd eenvoudig.
De planner ziet als geen ander waar een uitdaging ligt en hoe het opgelost kan worden. Die oplossingen komen tot stand dankzij gemaakte analyses en voorspellingen. De ideale planner heeft een analytisch vermogen waar je u tegen kan zeggen. Verder moet je als planner het klantbelang, het bedrijfsmatig belang en het belang van de medewerkers allemaal meenemen in de keuzes die je maakt.
Elke planner heeft natuurlijk sterke en minder sterke kanten. Niemand is perfect en dat is maar goed zo. Het is de kunst om sterke punten te ontwikkelen en om minder sterke punten te ondersteunen. Daarvoor kan je als planner terecht in onze Academy. Ben je al een tijd aan het werk als planner en wil je meer kennis en vaardigheden opdoen? Of ben je helemaal nieuw in het vak van roosters en personeelsplanning?
We hebben een uitgebreide selectie van opleidingen en workshops. Dit met een focus op verschillende skills.
Daarnaast kan je je laten begeleiden door een Déhora mentor. Onze ervaren planners begeleiden en trainen (startende) planners met de juiste kennis, ervaring en coachingsvaardigheden.
1. Te laat de planning maken Planners of dispatchers zijn soms zo gefocust op dagelijkse gebeurtenissen dat ze te laat…
Capaciteitsplanning en jobstudenten Belangrijk is de denkoefening die enkele maanden voorafgaat aan de operationele planning. Kan of moet je überhaupt…
One size fits all ? Het stads- en streekvervoer is een voorbeeld waarin werktijden op grote schaal zijn geregeld in…