Persoonsvriendelijke werktijden bij Multiobus
MULTIOBUS is de groep gevormd door de busbedrijven Autobussen P.Van Mullem uit Boutersem, Van Mullem & zonen uit Tienen, Demerstee en De Vlinder uit Diest. In navolging van de nieuwe, gezinsvriendelijke uurroosters bij De Lijn was er sterke interesse om in Tienen en Boutersem ook zélf het zelfroosteren toe te passen. Hiervoor namen ze Déhora onder de arm.
Zelfroosteren in het openbaar vervoer
De familiebedrijven binnen Multiobus zijn al vele jaren actief in het personenvervoer over de weg. Door de jaren heen zijn ze uitgegroeid tot een vaste waarde in de regio en een betrouwbare partner van De Lijn in het (bijzonder) geregeld vervoer.
In 2012 besloot De Lijn om een nieuwe wijze van personeelsplanning toe te passen voor haar chauffeurs. Met het idee om tegemoet te komen aan flexibiliteit en werknemerstevredenheid. Door de toepassing van het zelfroosteren kan De Lijn beter inspelen op wisselende omstandigheden in het werk. Chauffeurs geven blijk van een beter evenwicht tussen werktijden en privé.
Als uitbaters van lijndiensten was er bij Van Mullem & Zonen bvba en bij Autobussen P. Van Mullem wel oor naar deze methodiek van persoonsvriendelijke werktijden. Zo geschiedde, op 1 maart 2013 stapten ze mee in dit innovatieve concept van personeelsplanning.
Klassiek beurtrolsysteem
De personeelsplanning bij beide busbedrijven gebeurde initieel met een klassieke beurtrolsysteem. Alle diensten werden afwisselend door alle chauffeurs gereden. Dit systeem is eenvoudig, en voor alle chauffeurs gelijk.
Toch waren er een aantal ergernissen. Voornamelijk omdat een beurtrolsysteem weinig tot geen rekening houdt met persoonlijke wensen of privé- aangelegenheden. Moet je een rit doen terwijl je een avondopleiding volgt, dan had je pech. De chauffeurs trachtten dit systeem te passeren door onderling van diensten te wisselen. Wat natuurlijk voor heel wat administratief werk zorgde. Voor loonadministratie én voor de opvolging van de maandelijkse planning. Dat kon beter.
Van self-service naar self-planning
In beide organisaties konden de medewerkers al online de geplande diensten raadplegen. Via een online platform kon verlof worden aangevraagd, omleidingen worden geraadpleegd en diensten onderling worden gewisseld. Die vorm van ‘self service’ via internet was goed ingeburgerd bij de chauffeurs. Met een meerwaarde voor het bedrijf en voor de medewerkers. Een volgende en logische stap in was voor Multiobus de overstap naar het zelfroosteren.
Met het zelfroosteren kunnen buschauffeurs ook hun eigen diensten op voorhand inplannen. Dat kan van thuis uit, of via tablet computer. De diensten worden 2 maanden op voorhand vastgelegd.
Het proces van het zelfroosteren gaat via drie fases. De wensfase, waarin de chauffeur zijn gewenste diensten kiest. De verbeterfase, waarin hij zélf nog diensten kan veranderen. En tot slot de plannersfase, waarin een planner met alle informatie aan de slag gaat om de invulling van elke dienst te verzekeren. Door punten toe te kennen aan bepaalde diensten en acties kan een medewerker voorrang krijgen tijdens de verbeterfase.
Minimum 75% van gewenste ritten
Wanneer iedereen zich aan de afspraken houdt, en zich tijdens de verbeterfase flexibel opstelt, kunnen chauffeurs minimum 75% van de zélf gekozen diensten rijden. En dat is een erg mooi resultaat! Heel wat chauffeurs ondervinden dat het een goed systeem is, en ervaren het als een hele verbetering ten aanzien van de vaste beurtrol. Ze kunnen bepalen of ze in het weekend willen rijden, vroege of late diensten willen doen. En ze kunnen dit van thuis uit plannen, samen met het gezin.