Lokaal bestuur Geel innoveert in dienstverlening en arbeidsorganisatie
Stad Geel en Déhora België hebben de handen in elkaar geslagen om de dienstverlening van verschillende stadsdiensten te optimaliseren. Dankzij een aantal vernieuwingen in arbeidsorganisatie en personeelsinzet is Geel beter voorbereid om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Hiermee leveren zij meteen ook het bewijs dat kleinere organisaties in staat zijn tot sociale vernieuwing.
Dienstverlening afstemmen op behoeften burger
Stad Geel profileert zich als een modern lokaal bestuur waarbij innovatie en dynamiek bestuur hand in hand gaat met een fijne werkomgeving. Een modern lokaal bestuur moet mee evolueren met een veranderende maatschappij en de verwachtingen van haar inwoners. Geel wil haar organisatie zo ontwikkelen dat meer flexibiliteit in de toekomst mogelijk is.
Burgemeester Vera Celis (N-VA) : “De dienstverlening en de werkregeling van het personeel worden op elkaar afgestemd rekening houdend met de financiële situatie van het bestuur, de behoeften van de burger en de vragen van de werknemers.”
Geel doet beroep op Déhora
Om alle doelgroepen te betrekken, koos Stad Geel voor een traject van co-creatie, een proces waar samenwerking centraal staat. Voor de realisatie van interactieve werkvormen en een betere werkorganisatie deed Stad Geel beroep op Déhora.
Om te komen tot de feitelijke realisatie was eerst een helder beeld van de as-is situatie noodzakelijk. De planning en inzet van personeel van verschillende stadsdiensten werd onder de loep genomen. Openingsuren van o.a. het stedelijk zwembad, centrale bibliotheek, cultureel centrum, dienst toerisme, buitenschoolse kinderopvang en het dagcentrum werden tegen het licht gehouden. Hierbij werd effectieve werklast en werkdruk van de personeelsbezetting werd afgetoetst.
Sinds 1 januari 2016 zijn de openingsuren beter afgestemd op de verwachtingen van haar bewoners. Nieuwe uurroosters werden ontwikkeld en toegepast. Rekening houdende met sociale en bedrijfsmatige randvoorwaarden. Zo zal het stadhuis en het Sociaal Huis elke werkdag een half uur later open zijn.
Innovatieve arbeidsorganisatie
Om werkbaar en flexibel werk te realiseren voerde Geel ook een grote vernieuwing door in de arbeidsorganisatie.Naast meer opleiding, verruiming van de expertise en betere loopbaanmogelijkheden, voorzag het bestuur extra ruimte voor elke werknemer om zelf het werk te regelen.
De dienstverlening staat uiteraard centraal. Maar met begeleiding van Déhora creëerde het bestuur mogelijkheden om arbeid en gezin te combineren met bijvoorbeeld glijtijden, een aanzet tot thuiswerk en een systeem van zelfroosteren waarbij de werknemer zijn werkmomenten deels zelf kan bepalen. Begin 2016 zijn verschillende diensten van Geel officieel van start gegaan met het zelfroosteren