Now boarding: interim planner bij Brussels Airlines
De 50 vliegtuigen en ruim 3900 werknemers van Brussels Airlines zorgen dagelijks voor ongeveer 250 vluchten naar meer dan 120 Europese en Afrikaanse bestemmingen, drie bestemmingen in Noord-Amerika en een in Indië. Brussels Airlines had tijdelijk nood aan een extra planner. Een interim planner van Déhora kon onmiddellijk worden ingezet. Dankzij de meerwaarde van een Déhora planner werden ook een aantal verbeteringen toegepast.
Dringend een tijdelijke planner gezocht!
Brussels Airlines, lid van de Lufthansa Groep en van Star Alliance, is dé Belgische luchtvaartmaatschappij met het grootste vluchtaanbod van en naar de Europese hoofdstad Brussel. Als luchtvaartmaatschappij streeft Brussels Airlines er naar om de meest persoonlijke luchtvaartmaatschappij te zijn, mensen samen te brengen en van reizen weer een plezier te maken.
Het eerste persoonlijk contact van de reizigers met Brussels Airlines gebeurt met het personeel op de luchthaven. De divisie ground operations omvat in totaal een 10-tal departementen en telt om en bij de 350 werknemers. Dit zijn onder andere medewerkers van de ticketing, lounges, passenger services, check-in, administratieve afhandeling, …. Allen onmisbaar voor een goed verloop van operaties. Achter de schermen is een optimale planning dan ook van cruciaal belang.
Een planner van het ‘rostering’ departement viel onverwachts ziek, en zou voor langere tijd afwezig zijn. Brussels Airlines en Déhora werkten in het verleden reeds samen. Er werd meteen beroep gedaan op een interim planner van Déhora. Omdat de planners van Déhora over heel wat operationele kennis beschikken, zijn deze snel inzetbaar en snel ingewerkt. Het ‘gat’ werd zonder problemen ingevuld. De continuïteit van de opmaak van maandelijkse werkroosters werd gegarandeerd.
Formuleren van knelpunten en quick wins.
De inzet van een ervaren planner zorgde niet enkel voor continuïteit op rostering. Gedragen door zijn achtergrond keek hij ook met een frisse en nuchtere kijk naar de planning en de verschillende werkmethodes. Knelpunten werden aangekaart en quick wins of verbeteringen werden toegepast.
De gebruikte software voor personeelsplanning was wat outdated, en voldeed niet meer aan de eisen en aan de omvang van grondoperaties. De communicatielijnen tussen de verschillende afdelingen waren niet altijd even duidelijk. Ook was er geen duidelijkheid in rollen en verantwoordelijkheden op de planningsafdeling. De verschillende processen werden visueel in kaart gebracht, methodes werden aangereikt om bezettingseisen inzichtelijker te maken. Voorts werden de nodige elementen aangereikt om een Rasci-Matrix op te maken.
Jarenlange samenwerking
Brussels Airlines kan al ettelijke jaren rekenen op een constructieve en aangename relatie met Déhora.
In het verleden deed Brussels Airlines meermaals beroep op de kennis en ondersteuning van Déhora. Dit gebeurde o.a. bij de opmaak van alternatieve uurroosters voor technici, cabin repair performers en sheet metal workers. Déhora ondersteunde Brussels Airlines bij de optimalisatie van uurroosters en capaciteitsplanning (in kaart brengen van werkaanbod, tot invullen van bezettingseisen). Ook werden verscheidene ‘werving en selectie’ opdrachten uitgevoerd voor vaste planners op diverse afdelingen.