Zelfroosteren bij OCMW Deinze
Het woonzorgcentrum Karel Picqué te Deinze maakt al een tijdje gebruik van het zelfroosteren. Daarmee komt het woonzorgcentrum tegemoet aan de vraag van medewerkers naar meer inspraak bij het opstellen van de werkroosters, zodat werktijden beter aansluiten op zorg- en privé-activiteiten.
Zelf balans tussen werk en privé bepalen
De werkdruk van verzorgend personeel is hoog en er staat vaak veel druk op werkroosters van medewerkers. Daardoor is het niet altijd eenvoudig om werk goed met het gezinsleven te combineren. Door middel van het zelfroosteren krijgen medewerkers van het woonzorgcentrum Karel Picqué te Deinze de mogelijkheid om zelf (grotendeels) hun werkrooster in te vullen. Met als bedoeling om welzijn, inspraak en betrokkenheid te bevorderen. Door zelf meer invloed te kunnen uitoefenen op het eigen werkrooster, zijn de medewerkers van Sint-Anna meer tevreden. En dat straalt zich uit naar de bewoners.
Efficiënter roosters maken
Aan de andere zijde is het zelfroosteren ook een enorme hulp voor de hoofdverpleegkundige die de roosters maakt. De opmaak van cyclische uurroosters kan best ingewikkeld en tijdrovend zijn. Je wilt voldoende medewerkers op de vloer, maar je wilt tegelijk ook tegemoet komen aan de individuele wensen en verwachtingen van medewerkers. Heel wat tijd gaat naar het blussen van brandjes en het bijsturen van de uurroosters. Van de initiële cyclische uurroosters bleef maar weinig over bij Karel Picqué.
Koen Dierick, voormalige Algemeen directeur woonzorg: “We waren op zoek naar een manier om personeel op een gezonde en flexibele manier te plannen. Waarbij iedereen evenveel inspraak en mogelijkheden heeft om een eerlijk en evenwichtig uurrooster te verkrijgen. En waarbij mensen vooral effectief aanwezig zijn wanneer dat voor de zorg nodig is. Zo kwamen we toevallig op een studiedag terecht (DOT-zorg) en maakten we kennis met Déhora en het zelfroosteren.”
Eerlijke verdeling
Medewerkers kiezen met het zelfroosteren grotendeels zelf wanneer ze werken. Het werk blijft natuurlijk leidend, met andere woorden blijft het voor het WZC het belangrijkst dat ze het juiste aantal medewerkers inzet op het juiste tijdstip. Ze hebben er eveneens voor gezorgd dat er binnen de zorg geen verschil is tussen week- en weekenddagen. Het zelfroosteren gebeurt in verschillende fasen die erover waken dat iedereen op een eerlijke manier ingeroosterd kan worden en dat het niet die medewerkers zijn die het luidst roepen, die met de beste shiften gaan lopen. Het uiteindelijke rooster wordt afgewerkt door de hoofdverpleegkundigen, zij blijven de eindverantwoordelijkheid dragen. Door het zelfinroosteren werken de mensen gemiddeld 80 tot 90% van wat ze zelf ingeroosterd hebben
“De grootste wijziging zit hem in de visie, men kijkt nu naar wanneer men wil komen werken, terwijl vroeger vooral gekeken werd wanneer men zeker wou thuis zijn. Door het feit dat de medewerkers zelf meer inspraak hebben in hun werktijden merken we, bij het bevragen, dat ze liever naar het werk komen. Dit enthousiasme trekt zich door op de werkvloer en hierdoor ook naar de bewoners toe. Want gelukkige personeelsleden zorgen voor gelukkige bewoners”, aldus Koen Dierick.