Zelfroosteren bij Bibliotheek Muntpunt
Muntpunt bruist van Brussel. Het is een bibliotheek, informatiehuis, ontmoetingsplek en een venster op Brussel. Een hub voor Brusselse en Vlaamse organisaties, waar partners en publiek samen dingen in beweging zetten. Als innovatieve arbeidsorganisatie koos Muntpunt er van bij zijn start voor om te werken met zelfroostering.
Evenwicht tussen flexibiliteit en permanente dienstverdeling
De organisatie koos in 2012 resoluut voor het “Nieuwe werken”. Dat betekende o.a. dat medewerkers vanaf dan zelf instonden voor het invullen van hun uurroosters. Met meer betrokkenheid en motivatie tot doel. Déhora zorgde voor de begeleiding in het hele veranderingsproces.
Luk Berlanger, directeur van Déhora België: “Iedereen heeft de mond vol van thuiswerk als dé oplossing voor flexibel werken. Maar wat met klantgerichte diensten waar mensen permanent aanwezig moeten zijn? Muntpunt ging de uitdaging aan.”
Algemeen directeur Roel Leemans: “Voor ons is de uitdaging een evenwicht te vinden tussen medewerkers flexibiliteit gunnen en tegelijk een permanente dienstverlening naar de klant toe te garanderen. Enkel zo kunnen we een sterke publiekswerking opbouwen.”
Daarvoor tekende Déhora samen met Muntpunt een werkkader op maat uit om het zelfroosteren optimaal in te zetten.
Naar een geïntegreerde publiekswerking
In eerste instantie werd het zelfroosteren vooral toegepast door het team Info & Onthaal, dat o.a. instaat voor het bemannen van de balies. Gaandeweg evolueert Muntpunt naar een geïntegreerde publiekswerking: elke medewerker kan occasioneel of structureel een deel van de dienstverlening naar het publiek op zich nemen. Ook zij doorlopen nu de verschillende fases van het zelfroosteren (wensenfase, voorlopige fase en definitieve fase). Dit bevordert zowel de betrokkenheid van medewerkers als de klantgerichtheid van de organisatie.