ADO Icarus laat medewerkers zelf hun werktijden kiezen
ADO Icarus is een vereniging die zich inzet voor mensen met een ernstige lichamelijke beperking. Intussen is de vereniging uitgegroeid tot de grootste in haar soort. Tien diensten voor zelfstandig wonen liggen verspreid over heel Vlaanderen. Uit vraag naar meer flexibiliteit laat ADO Icarus haar medewerkers sinds 2015 zelf hun roosters maken. Na een succesvol proefproject in Halle zijn ook andere diensten aan het zelfroosteren gegaan.
Nood aan meer flexibiliteit en inspraak
In 2000 is ADO Icarus ontstaan uit een fusie tussen twee organisaties. Elke organisatie had een eigen visie op personeelsinzet en planning. In de éne organisatie werd met vaste uurroosters gewerkt, terwijl in de andere organisatie flexibele uurroosters van toepassing waren. Uiteindelijk werd besloten om in de gezamenlijke structuur de methodiek vaste uurroosters te hanteren. Ruilen tussen diensten ging dus (officieel) niet meer, inspraak in werkroosters werd voor een aantal medewerkers ingeperkt.
Stelselmatig groeide vanuit meerdere werknemers wel de nood aan meer inspraak en flexibiliteit in uurroosters. Uiteindelijk werd gezocht naar een structurele oplossing om de gevraagde flexibiliteit in een duidelijk kader te gieten. Na enkele infosessies kwam verantwoordelijke personeelsorganisatie Roland Daubies bij Déhora en het zelfroosteren terecht.
Eigen invulling van werkroosters
Vanaf 1 november 2015 mochten de ADL-assistenten van de dienst voor zelfstandig wonen in Halle uiteindelijk zelf hun werkrooster invullen. Ze konden zelf kiezen welke dagen ze werken, maar ook welke uren. Een maand later, op 1 december, volgden de diensten van Kortrijk en Menen in het proefproject. Dit proefproject zal minstens een half jaar lopen vooraleer het systeem van vrij roosteren mogelijks wordt doorgetrokken naar de andere diensten.
Roland Daubies legt uit hoe het vrij roosteren concreet in zijn werk gaat:
“In een eerste fase krijgen alle assistenten van een bepaalde dienst een leeg rooster toegestuurd, met daarop de uurblokken dat er personeel nodig is aangeduid. Ze kunnen dan individueel invullen welke dagen en uren voor hen het beste passen. Als dat gebeurd is gaan we naar de zogenaamde ‘verbeterfase’, iedereen ziet elkaars rooster en overlappingen worden duidelijk. Het is de bedoeling dat het personeel dan onderling een oplossing zoekt. De ervaring bij andere bedrijven leert ons dat zo’n negentig procent van de overlappingen zo opgelost geraakt. In een laatste fase gaat de regiomanager resterende overlappingen en gaatjes in de agenda ‘oplossen’. Op dat moment hebben de assistenten geen inspraak meer. Het is dus in hun eigen belang dat ze de verbeterfase zo goed mogelijk uitvoeren.”
Positieve feedback van werknemers!
Enkele maanden na ingebruikname zijn de resultaten in Halle, Kortrijk en Menen erg goed, en is de feedback van werknemers overwegend positief. Ze ervaren een toename in flexibiliteit en tevredenheid. Ook in diensten waar van oudsher met vaste roosters werd gewerkt. In Kortrijk en in Menen komt bijvoorbeeld 85% van de uurroosters tot stand zonder tussenkomst van de planner.
“Als werkgever is het welzijn van ons personeel van cruciaal belang. We beseffen dat we wel wat van hen vragen: ze werken veelal deeltijds en moeten flexibel zijn. Omdat we hen de mogelijkheid willen bieden om hun job zo goed mogelijk te combineren met hun privéleven of andere activiteiten denken we dat het vrij roosteren soelaas kan bieden. De verhoogde tevredenheid van het personeel zal zich weerspiegelen in onze werking” – Roland Daubies.