Interim personeelsplanner voor Sabcobel
Sabcobel is een absolute trendsetter in winkelkoeling en industriekoeling. Of het nu gaat om koelsystemen voor de voedingsindustrie, proceskoeling voor de non-foodsector of diepvriesopslag voor bloedbanken. Onverwachts besloot de service planner van Sabcobel om de organisatie te verlaten. Déhora zocht en vond voor Sabcobel een nieuwe personeelsplanner en plaatste tussentijds een eigen topplanner.
Gestroomlijnde service planning
Door de jaren heen is Sabcobel uitgegroeid tot een sterke familiale kmo, met vijfentachtig werknemers verspreid over drie vestigingen. De nadruk van Sabcobel ligt overigens niet alleen op fabricage en installatie van koeling, maar ook op service-na-verkoop. En die service is geen loos begrip bij Sabcobel. Integendeel, ze pakken er graag mee uit.
Winkel- en industriekoelingklanten kunnen steeds rekenen op een professioneel onderhoud van volledige installaties. Maar ook op razendsnelle interventies wanneer een installatie of een systeem in panne valt. Als een koelinstallatie of koeltoog (vaak met eetwaren) een defect toont, moet dit op korte termijn worden opgelost. Hiervoor doet Sabcobel een beroep op 20 service techniekers.
Hulp bij service planning
De service planner van Sabcobel verzorgt de dagelijkse planning van dat team van techniekers. Hij of zij staat voortdurend in contact met klanten en behandelt alle aanvragen tot herstellingen en onderhoud. De opdracht van de planner bestaat eruit om een goed evenwicht te bewaren tussen de (dringende) vragen van de klant en de mogelijkheden van de agenda’s van techniekers.
Onverwachts besloot de service planner van Sabcobel om de organisatie te verlaten. Om de continuïteit van de planning niet in het gedrang te brengen ging Sabcobel per direct op zoek naar een nieuwe medewerker. Dat bleek echter allesbehalve eenvoudig. Op een bepaald moment viel Sabcobel zelfs zonder planner. Onmiddellijk werd de beslissing genomen om de hulp van Déhora in te roepen. Een interim planner van Déhora nam de planning over totdat een geschikte permanente vervanger zou worden gevonden.
“Het bleek lastiger dan verwacht om een vaste planner te vinden met de juiste ervaring en instelling. De Déhora planner geraakte gelukkig op korte tijd vertrouwd met onze specifieke industrie. De planner van Déhora was bovendien communicatief zeer sterk in beide landstalen, wat onmisbaar is naar zowel klanten als techniekers. Ze beet zich vast in deze uitdaging en maakte er een missie van om de planning onder controle te krijgen. “ – Pieter Cadron – Operations manager service and logistics
Werving en selectie nieuwe personeelsplanner
Tegelijk met de tijdelijke interventie zocht en vond Déhora voor Sabcobel een vaste personeelsplanner. De grootste moeilijkheid was om kandidaten te vinden die voldoen aan het hoge serviceniveau van Sabcobel. Uit een voorselectie van potentiële medewerkers maakte Sabcobel de keuze voor haar ideale service planner.
“We hebben boeiende profielen gesproken die anders nooit bij ons zouden zijn geraakt, met veel potentieel en mogelijkheden. De werving en selectie opdracht verliep vlot en transparant. De communicatie zat goed en afspraken werden nagekomen. Uiteindelijk heeft Déhora ook vrij snel onze nieuwe planner gevonden. En da’s toch niet evident in zo een moeilijke markt. We zijn dus zeer tevreden.” – Pieter Cadron
Kansen voor professionalisering
De ondersteuning van de Déhora planner bracht bovendien extra kansen met zich mee. Bij Sabcobel zou een nieuw planningssysteem worden gelanceerd om procedures te digitaliseren. De overschakeling naar dat nieuwe systeem zou extra werk betekenen voor de planner. Gedurende een bepaalde periode zou er immers dubbel gepland moeten worden.
Doordat de Déhora planner en de nieuwe Sabcobel planner een tijdje samenliepen, was er extra ervaring en mankracht. De Déhora planner ontfermde zich over de planning en gebruikte haar inzichten om veranderingen toe te passen. De nieuwe planner kon zich volledig inwerken in het nieuwe systeem. Ruim op tijd voor de zomerperiode, een piekperiode waarin koelinstallaties het wat harder te verduren krijgen.