Planning klaar voor Take-off dankzij Déhora
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) uit Oostende begon in 1997 als een spin-off van de Belgische luchtmacht. Jaar na jaar kende NHV een stevige groei en sinds haar fusie met de Noorse groep Blueway is NHV helemaal klaar voor de toekomst. In 2011 deed NHV beroep op Déhora voor de bemanning en verbetering van de planning.
De oorspronkelijke missie van NHV was beloodsing per helikopter bij zware storm en hoge golven (cfr. aan boord brengen van verplichte loodsman). Sinds 1997 zijn de activiteiten van Noordzee Helikopters Vlaanderen behoorlijk uitgebreid: het transport van bemanning en vracht van boorplatformen en windmolenparken, zoek- en reddingsoperaties. Maar ook dringende medische transporten ‘onshore’.
Over NHV
De voorbije 17 jaar liet NHV telkens sterke groeicijfers optekenen, met een uitschieter van 38% in 2013. In 2013 verkoos het financieel-economische weekblad Trends NHV zelfs tot ‘Gazelle van het Jaar’ voor zijn groei. Datzelfde jaar was NHV ook finalist in de wedstrijd ‘Onderneming van het Jaar’.
Planning van on- en offshore activiteiten
De helikopterdiensten van NHV zijn erg dynamisch en zo ook de personeelsplanning. Een goede, heldere communicatie en opvolging zijn des te belangrijker. Alle engineers moeten immers goed terecht komen op, soms ,verre bestemmingen. Op basis van de reistijd en beschikbaarheid moet een foutloze planning worden opgemaakt. Een fout maken kost al snel veel geld.
Voor elke missie moeten ook de juiste engineers worden ingezet, met de juiste vaardigheden en kwalificaties. Niet élke engineer mag op elk platform of toestel werken. De planner rekening houden met de verschillende kwalificaties van elke engineer (niet elke engineer mag op elk toestel werken) en het type contract hij heeft.
De offshore activiteiten zorgen er bovendien ook voor dat het niet altijd eenvoudig is om effectief gewerkte uren bij te houden. Tellers van gewerkte uren moeten goed in de gaten worden gehouden en indien nodig moet de planner bijsturen. De effectieve werktijden van engineers moeten op het einde van de maand juist geregistreerd staan (voor payroll). En correct uitbetaald worden.
NHV doet beroep op Déhora
In navolging van het vertrek van een vaste planner, kwam NHV in contact met Déhora. Déhora kon snel reageren en stelde een planner ter beschikking om de planning van de engineers over te nemen. De Déhora- planner nam de planning onder zijn hoede en zorgde voor verbeteringen in communicatie en organisatie binnen de planning.
Door middel van een PlanScan en interviews kreeg de planner een goed inzicht in de organisatie, de methodes en de activiteiten van de planners. Probleempunten werden geïdentificeerd en aangepakt. En vervolgens in een formele procedure gegoten.
Déhora zorgde samen met het management voor een heldere visie omtrent planning. Nieuwe doelstellingen en uitgangspunten werden vastgelegd voor de ‘nieuwe planning’. Kwaliteitsindicatoren, afspraken en planprocessen werden uitgetekend.
Voor de planners werd een 5 daagse in-house opleiding “Plannen is een vak!” georganiseerd, met als focus om meer inzicht te bieden in de basisprincipes en elementen van planning. Er werd gebruik gemaakt van oefeningen en voorbeeldcases van NHV, waarbij de focus lag op de praktijk en toepasbaarheid.