Toen Mebis – een dochterbedrijf van Hansea – op korte tijd met 30% groeide, veranderde alles. Meer chauffeurs, meer ritten, meer complexiteit. In die turbulente periode bood Déhora consultancy net op tijd de juiste hands-on ondersteuning.
Een groeispurt die alles in beweging zette
Mebis is één van de operationele dochterbedrijven binnen Hansea en een gevestigde waarde in het streekvervoer in Limburg en Vlaams-Brabant. De organisatie rijdt voor 90% als vaste pachter in opdracht van De Lijn, en verzorgt daarnaast ook een aantal aanvullende schoolritten en speciale diensten.
Toen moederbedrijf Hansea op korte tijd meerdere grote dienstcontracten binnenhaalde, groeide ook Mebis pijlsnel mee: meer voertuigen, meer chauffeurs, meer routes — én meer druk op de interne organisatie.
“In amper enkele maanden groeiden we met 30%. Die groei was welkom, maar bracht ook heel wat organisatorische uitdagingen met zich mee,” vertelt Pedro Debaere, vandaag operations manager bij Mebis.
Toen kort na elkaar eerst een planner én vervolgens de toenmalige manager wegvielen, moest er snel worden geschakeld. Pedro werd via Déhora Consultancy ingeschakeld als planner om de stijgende werkdruk op te vangen. Niet veel later schoof hij door naar de vaste rol van leidinggevende operations.
Vanuit die nieuwe functie begeleidde hij samen met Déhora de zoektocht naar een nieuwe planner om zijn vroegere functie structureel in te vullen.
Zoektocht naar de juiste planner
Samen met Déhora Consultancy startte Mebis de zoektocht naar een nieuwe planner. De lat lag hoog: ervaring in rittenplanning, gevoel voor communicatie en in de eerste plaats iemand met het vermogen om kalm te blijven in een complexe omgeving.
Het werd een zorgvuldig traject: geen overhaaste beslissingen, maar een samenwerking op basis van vertrouwen, feedback en heldere verwachtingen. Déhora toonde begrip voor de specifieke teamcontext en adviseerde ook toen Mebis besliste om een eerste kandidaat toch niet te weerhouden.
“We beslisten bewust om niet met de eerste de beste kandidaat in zee te gaan, ondanks tijdsdruk. Die keuze werd gerespecteerd én ondersteund door Déhora. Samen wachtten we op een betere match – en die kwam er ook.”
Tijdens het intakegesprek met een volgende kandidaat werd meteen duidelijk dat zij het planningsproces begreep, kritische vragen stelde en niet schrok van de complexiteit. De testresultaten bevestigden dat ze de juiste basis in huis had — en vooral: de juiste mindset.
Rust en versterking
De nieuwe planner ging kort daarna van start bij Mebis. De eerste weken waren intens, maar de match klopte. Ze bracht rust, hield het hoofd koel en werd al snel een vaste waarde in het team.
“We hadden meteen vertrouwen in haar — en dat is ook uitgekomen. Dankzij Déhora vonden we niet zomaar iemand, maar dé juiste persoon op het juiste moment.”
Voor Pedro en het team was de samenwerking met Déhora Consultancy een belangrijke succesfactor. “Ik had al positieve ervaringen met Déhora als werkgever, maar nu ook als partner in de zoektocht. De communicatie was open, de opvolging correct en de kandidaten goed voorbereid. Het was voor mij een eerste ervaring in zo’n rekruteringsproces, en dat is heel vlot verlopen.”
De juiste match is méér dan ervaring
Voor Mebis is deze samenwerking een illustratie van wat telt in operationele functies binnen workforce planning. Natuurlijk is ervaring belangrijk, maar nog belangrijker zijn de onderliggende kwaliteiten: veerkracht, attitude en het vermogen om kalm te blijven in de drukte van alledag.
Met de juiste ondersteuning, een sterk profiel en een goede inwerking, is het dus zeker mogelijk om ook in uitdagende contexten een duurzame oplossing te vinden. Déhora Consultancy leverde niet alleen snelheid en expertise, maar ook een échte match — en dat maakt het verschil.