Je personeelsplanning verbeteren? Je planning beter organiseren?

Kunnen we het plannen? Nou en of! Maak kennis met Bob

planner dispatcher bob van den berghe Déhora

Je kent ongetwijfeld Bob de Bouwer, een goedlachse timmerman en manusje-van-alles. Wel, bij Déhora hebben we Bob de Planner!  We hebben hem meteen eens goed op de rooster gelegd. Bob werkt nu 3 jaar bij Déhora en zit met Suez aan zijn 8e project. Kunnen wij het plannen? Nou en of!

Bob, kan je wat meer vertellen over je loopbaan bij Déhora?

“Het is alweer 3 jaar geleden sinds ik aan de slag ging bij Déhora. De tijd is voorbij gevlogen. Op deze ‘korte’ tijd heb ik ontzettend veel bijgeleerd. Onder andere omdat ik heel wat verschillende projecten heb mogen uitvoeren. En dit bij organisaties zoals Hertel, TUC Rail, Brussels Airlines, Miele, GVB, Wit-Gele Kruis, Somati Fie en Suez.”

“Het boeiende aan deze job is de verscheidenheid aan bedrijven, situaties, uitdagingen en mensen die je tegenkomt. Per klant probeer je tot de best mogelijke oplossing te komen. En die is telkens anders. De grootste uitdaging is de korte inwerktijd, maar dat is een must weliswaar. Zeker wanneer klanten met de handen in het haar zitten. Het ene project lag me natuurlijk wat beter dan het andere. Maar ook dat is een leerschool. De interne trainingen en de kennisdeling tussen collega’s is altijd een enorme hulp.”

Hoe ben je in het vak van planning gerold?

“Eerder per toeval… Via collega Michiel ben ik in contact gekomen met Luk en zo is de bal aan het rollen gegaan. Mijn studie (archeologie, red.) had totaal niets met personeelsplanning te maken. Maar ik werd wel geprikkeld door het vak en alles eromheen. De passie en het enthousiasme van de Déhora mensen over hun projecten was voor mij doorslaggevend.”

Hoe ziet jouw doorsnee dag eruit als planner?

“Doordat we bij Déhora tijdelijke projecten realiseren, zien mijn dagen er vaak heel anders uit. Op dit ogenblik versterk ik het ‘afzet’ planningsteam bij Suez. Denk hierbij aan het ophalen en de plaatsingen van grote containers. De uitdaging is om de beschikbare chauffeurs zoveel mogelijk orders per dag te laten uitvoeren. In het plannersteam werken we met een beurtrol. Doorgaans is dit 1 dag plannen, gevolgd door een dag opvolging, telefonie en e-mails. Het kan echter ook zo zijn dat die taken door elkaar lopen. ”

“De planningen van de chauffeurs worden op dagbasis gemaakt. Dus telkens voor de dag erna. Doorgaans begin ik tegen 8 – 9u aan die planning. Omstreeks rond 13u wachten de eerste chauffeurs al op hun nieuwe planning. We proberen de werkroosters tegen 15u af te ronden. Doorheen de dag vindt overleg plaats met de dispatchers van de regio. Zij geven instructies aan de chauffeurs en leiden de dagplanning in goede banen. De overgebleven tijd gebruik ik om collega’s te helpen of om brandjes op te lossen.”

“Het plannen van chauffeurs bij Suez is natuurlijk helemaal anders dan techniekers plannen bij Miele of Somati Fie. Wat ook weer verschilt van personeelsroosters maken bij Brussels Airlines of het Wit-Gele Kruis. Dat maakt de job ook interessant en boeiend. De werkdag van een Déhora planner verandert samen met de planningsmethodiek. En die kan verschillen tussen korte termijn, middellange termijn, lange termijn,…”

Wanneer breekt bij jou het koud zweet uit als planner?

“Onvoorziene omstandigheden zijn het moeilijkste in te calculeren. Ongeacht het type planning.  Eén van de grootste boosdoeners daarbij is ziekte. Met een goede capaciteitsplanning probeer ik dit zo veel mogelijk op te vangen. Ofschoon begint het puzzelen vaak helemaal opnieuw. Ook omstandigheden zoals materiaalpech, slechte communicatie of dringende interventies zorgen voor de nodige stress. Vaak kan je die dingen wel opvangen, dat is de kunst van een goede personeelsplanning. Maar bij bepaalde organisaties loopt er heel wat mis bij de basis. Te denken valt aan de organisatie van de planning, of de verschillende afspraken rondom personeelsplanning. Maar net zozeer een planningssoftware die niet voldoet of het gebruik van een ‘verkeerde’ roostermethodiek.”

Wat was tot nu toe jouw grootste overwinning als planner?

“De grootste voldoening is dat de klant tevreden is. Op het einde van de rit wil ik een betere planning achterlaten dan toen ik er voor de eerste keer binnen stapte. Leuk is dat bijvoorbeeld Somati Fie zelf een referentie had geschreven. Of dat Brussels Airlines nog steeds enkele van mijn hulpmiddelen gebruikt voor de planning. Helemaal te gek wordt het wanneer ze me vragen om te blijven. Dat is het ultieme bewijs dat we goed werk hebben geleverd. De positieve woorden van de mensen die ik heb ingepland, zoals techniekers, zijn de kers op de taart.”

 Waarom is volgens jou workforce planning een vak apart?

“Het is een beroep waarbij verschillende aspecten belangrijk zijn. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd in mijn ogen. Een planner of dispatcher moet kunnen presteren onder stress en voldoende analytisch inzicht hebben. Een planner is idealiter een goede communicator, vooral in moeilijke situaties. En een portie gezond boerenverstand is zeker een plus.”

 


Ook beroep doen op een topplanner zoals Bob?

Is één van je planners of dispatchers voor (on)bepaalde tijd afwezig? Kan je extra hulp gebruiken om drukke periodes te overbruggen? Of zoek je een ervaren kracht om tijdelijk je planning te versterken of te verbeteren? Dan kan je terecht bij onze topplanners.

Tijdelijke ondersteuning op je personeelsplanning

Of op zoek naar een permanente workforce planner?

Ben je op zoek naar een nieuwe permanente medewerker? Goede planners of dispatchers zijn erg lastig te vinden. Jarenlange ervaring in het vak en een proactieve houding maken van Déhora de partner bij uitstek voor de werving & selectie van je nieuwe planner(s).

Rekrutering van planners en dispatchers

ook interessant

Lies van Neck- personeelsplanner bij Déhora
Maak kennis met onze nieuwste topplanner Lies!

Wie is Lies eigenlijk, stel jezelf eens voor? “Ik ben geboren in Mechelen en woon nu in Puurs. Het einde…

dehora personeelsplanning is een vak
Love is in the air – Waarom personeelsplanning een geweldig vak is!

Personeelsplanning lijkt voor veel ‘buitenstaanders’ niet het meest boeiende vak. Maar niets is minder waar! Als manpower of workforce planner…

dehora tinne peeters
Collega in beeld: Tinne Peeters, managing consultant

Hoe ben je bij Déhora terechtgekomen? Toen Déhora België 9 jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, heeft Luk Berlanger,…