Een complete audit van je personeelsplanning en roosters? Bekijk onze Planscan

Maak kennis met Geert, onze rots in personeelsplanning

Workforce planner Geert

Met meer dan 20 jaar ervaring als workforce planner is Geert onze “oude” rots in personeelsplanning. 😉 Geert werkte onder meer als planner bij VLM Airlines en heeft er bij Déhora enkele projecten op zitten. Vandaag werkt hij op een boeiend project bij De Lijn.

Hoe ziet je doorsnee dag eruit als planner?

“Als planner heb je nooit een doorsnee dag. Dat is net het leuke. Bij Sarens was ik verantwoordelijk voor de dagplanning van de riggers (= monteurs van kranen die overal in Europa worden ingezet). Dagplanning vereist onmiddellijke acties bij verstoringen van de originele planning. Bij De Lijn werk ik aan de maandplanning van chauffeurs. Deze vorm van planning is minder dringend, maar desalniettemin ook heel afwisselend. Iedereen die je inplant heeft immers eigen verwachtingen en wensen, en het is telkens weer een uitdaging om die te matchen met de eisen van de klant.
In beide gevallen begint een dag doorgaans met het behandelen van nieuwe mails. Mailverkeer is immers de belangrijkste bron van informatie voor een planner. Het vergaren van informatie en die omzetten in een werkbare planning is eigenlijk de belangrijkste bezigheid van een planner. Daar ben ik dus ook bijna fulltime mee bezig, elke dag opnieuw.”

 Wanneer breekt bij jou het koud zweet uit als planner?

“Met 20 jaar ervaring als planner, sla ik niet zo gauw meer in paniek. Soms lossen de problemen zichzelf op. Wat ik niet graag doe, is op zoek gaan naar de snelste oplossing, in plaats van naar de beste. Maar soms kan je niet anders. Dat gebeurt wanneer er op de laatste moment nog iets uit de bus komt. Of wanneer er last minute nog iets aan de planning wordt gewijzigd. Omdat je snel moet reageren heb je niet al te veel ruimte meer om te schipperen, waardoor je niet altijd even efficiënt kan werken. Je probeert daarom al mogelijke oplossingen in te bouwen in je oorspronkelijke planning, zodat je voor jezelf al een Plan B hebt verzonnen.”

Wat was tot nu toe jouw grootste overwinning als planner?

“Ik ben er nog altijd trots op dat ik op mijn eerste plannersjob bij luchtvaartmaatschappij City Bird in 2 jaar tijd van niets-wetende dispatcher ben doorgegroeid naar hoofd-dispatching. Eigenlijk wilde ik ooit gewoon piloot worden, wat ook gebeurd is. Maar ik koos er uiteindelijk voor om met beide voeten op de grond te blijven en heb toen gekozen voor de job van flight dispatcher. Ik heb daar geen moment spijt van gehad want het was de start van een mooie en boeiende plannerscarrière.
Bij VLM Airlines werd ik ooit verkozen als “Flying Hero” en mocht mijn naam 4 maanden lang de neus van een Fokker 50 sieren. Flying Hero werd je door nominatie van alle werknemers die één collega in de bloemetjes mochten zetten als appreciatie voor het geleverde werk. Ik was toen verantwoordelijk voor de planning van het vliegend personeel. Blijkbaar werd mijn werk door vele collega’s geapprecieerd. Tot op de dag van vandaag word ik daar door collega’s van toen nog aan herinnerd. Een heel fijn gevoel!”

Waarom is volgens jou het beroep van planner een vak apart?

“Als planner heb je veel invloed op het leven van je collega’s en wanneer de planning dan fantastisch is, krijg je daar veel appreciatie voor terug. Dat maakt dat ik als planner naar huis ga met een tevreden gevoel. Ik noem dat het yess-gevoel!”

“Je moet het vooral graag doen. Elke dag opnieuw. Zelf heb niet de ambitie om promotie te maken of om manager te worden, want dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik niet meer kan plannen. Mijn job is mijn hobby, en vice versa.
Verder denk ik dat je planner worden wel kan leren, maar een goeie planner word je vooral door een flexibele ingesteldheid en door ervaring. Je moet veel doorzettingsvermogen hebben en steeds blijven zoeken naar oplossingen. Je mag nooit opgeven en moet altijd je gezond verstand laten spreken. Van zodra het moeilijk wordt en je denkt: “Ik geef het op”, ben je verloren. Gelukkig is plannen veel te leuk om het zomaar op te geven! 😊”

Welk advies geef jij aan collega planners?

Wees geïnformeerd. “Zorg ervoor dat je, voordat je met je planning begint, over zoveel mogelijk relevante informatie beschikt. Informatie kan uit verschillende hoeken komen: management, collega’s, werknemers, HR-afdeling, medische dienst, opleidingsafdeling, technische afdeling, commerciële afdeling, (sociale) media, enz. Het is belangrijk om met alle spelers goede communicatielijnen op te zetten, zodat de instroom van informatie vlot verloopt. Hoe meer informatie je hebt, des te beter de planning zal zijn. Dit voorkomt veel, zo niet de meeste, post-planning stress.
Wees ook niet bang om gewoon opnieuw te beginnen, want dat is vaak veel eenvoudiger dan verloren tijd besteden aan het rechtzetten van een scheve situatie.”

Vertrouw op jouw vaardigheden. “Om botsingen te voorkomen of op te lossen, ontwikkelen wij als planners vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met ongelukkige mensen. Een vriendelijk woord kan mensen ervan weerhouden te huilen, een goede grap kan mensen ervan weerhouden boos op je te zijn, een nagekomen belofte kan ervoor zorgen dat mensen hun vertrouwen in je terugwinnen. Een planner moet je zien als iemand die mét mensen samenwerkt, niet tegen mensen. Goede interpersoonlijke vaardigheden zullen zorgen voor een goede relatie met alle betrokkenen. Met andere woorden: geen betere diplomaat dan een planner.”

Het belang van een plan B. “Een goede planner moet in staat zijn om (de oorsprong van) een probleem snel te analyseren en in een oogwenk mogelijke oplossingen aan te dragen. Daarom is het een goede gewoonte om alternatieven al in de planning op te nemen (of dat tenminste toch te proberen). Voer tijdens de planning verschillende “wat als”-scenario’s uit, zodat je het antwoord op een mogelijk probleem al van tevoren kent.”

 


Ook beroep doen op een ervaren planner zoals Geert?

Is één van je planners of dispatchers voor (on)bepaalde tijd afwezig? Kan je extra hulp gebruiken om drukke periodes te overbruggen? Of zoek je een ervaren kracht om tijdelijk je planning te versterken of te verbeteren? Dan kan je terecht bij onze topplanners.

Tijdelijke ondersteuning op je personeelsplanning

Of op zoek naar een permanente workforce planner?

Ben je op zoek naar een nieuwe permanente medewerker? Goede planners of dispatchers zijn erg lastig te vinden. Jarenlange ervaring in het vak én een proactieve houding maken van Déhora dé partner bij uitstek voor de werving & selectie van je nieuwe planner(s).

Rekrutering van planners en dispatchers

Ook interessant

Stage bij Déhora Ina
Een succesvolle stage in coronatijd? Maak kennis met stagiaire Ina!

Stagiaire zkt. stageplaats   Toen ik begon aan mijn zoektocht naar de perfecte stageplaats, was ik naïef genoeg om te denken dat…

personeelsplanning corona
Personeelsplanning tijdens de coronacrisis: hoe pak je het aan?

Verstoring van werk en personeel in de coronacrisis In essentie gaat personeelsplanning over een puzzel tussen werk en mensen. Je…

planificateur
7 kwaliteiten van een goede planner

Kwaliteiten goede planner Je kan goed plannen en organiseren Vanzelfsprekend! Als planner is het een must om je eigen werk,…