Wat leren we van de dagplanning van Benjamin Franklin?

dagplanning benjamin franklin

Benjamin Franklin,geboren op 17 januari 1706,speelde een ontzettend grote rol bij de onafhankelijkheid van Amerika en de totstandkoming van de Verenigde Staten. Daarenboven was hij een begaafd schrijver, wetenschapper, uitvinder, boekdrukker, postbeambte, moralist, staatsman en maatschappelijke activist. Hij vond o.a. de bliksemafleider, de leesbril en de glasharmonica uit.

Zo een duizendpoot moest wel efficiënt omgaan met zijn tijd. In zijn autobiografie staat een overzicht van zijn persoonlijke dagplanning. Wat blijkt? Hij was een 9-to-5 man, hij nam de nodige tijd voor zijn lunch (2 uur),  nam ’s avonds de nodige tijd om zaken op orde te zetten en hield trouw vast aan een nachtrust van 7 uur. Dit leren we van Benjamin.

 

5 gouden tips van Benjamin Franklin

1. Pluk de dag!

dehora planning benjamin franklin

Bij aanvang van elke dag vroeg Franklin zich af welke goede dingen hij die dag zal doen. Kortom, hij staat bewust even stil bij de zaken die hij tijdens de dag zal aanpakken. Met veel enthousiasme en ‘goesting’ ging hij zijn dag tegemoet. Dit is een goede manier om de dag je eigen te maken, in plaats van hem zomaar te ondergaan. Pluk de dag!

2. Geniet van een lekker lange lunch

Elke middag trok Franklin twee uur uit voor zijn lunch en ‘me-time‘. In de meeste jobs tegenwoordig is dit een halfuurtje, een uur maximum. En dat is vaak vrij krap. Doordat Franklin elke middag bewust een lange break nam, had hij minder stress om binnen een erg strakke tijd te lunchen en eventueel persoonlijke dingen af te werken. Zijn lunch was trouwens écht vrije tijd. Een moment in het midden van de dag om even tot rust te komen en de gedachten te verzetten. Een moment om even op krachten te komen voor de rest van de dag. Dus, tussen 12 en 1 eet iedereen!

3. Laat het werk op het werk

Op het einde van elk werkdag zette Franklin ‘de dingen op zijn plaats’ vooraleer hij de tijd nam om te ontspannen, om naar muziek te luisteren of met anderen te converseren. Je kan letterlijk dingen op zijn plaats zetten. Maar je kan ‘putting things in their places‘ ook in figuurlijke zin benaderen. De stress en de zorgen van de dag een plaats geven en opzij leggen voor morgen.  Hoe dan ook, door dingen (letterlijk of figuurlijk) op zijn plaats te zetten benadrukt hij het einde van de werkdag.

4. Sluit je dag goed af

Net voor Franklin ging slapen stond hij volgens zijn planning nog even stil bij het verloop van de dag. Net zoals hij enthousiast de dag tegemoet komt, staat hij even stil bij successen en uitdagingen van de dag. Ook op die manier ‘plukte’ hij de dag. Door hem goed af te sluiten.

5. Het belang van slaap!

Een consistente nachtrust is essentieel om energiek en gezond te blijven, en dat besefte Franklin maar al te goed. Daarom hield hij trouw vast aan een nachtrust van 7 uur, élke nacht opnieuw. (veel adolescenten en volwassenen slapen tegenwoordig véél minder nb.) Doordat Franklin zijn nachtrust plichtbewust een plek gaf in de planning, werd het ook veel moeilijker om zomaar uit te stellen

Ook interessant

gezondere ploegenroosters
10 vuistregels voor gezondere ploegenroosters

In de kantlijn: soms zijn er omstandigheden waarbij het beter is om een andere keuze te maken.  De ene medewerker…

wensenroosters personeelsplanning
7 nuttige tips bij wensenroosters!

Wanneer we praten over wensenroosters hebben we het over een variant van de zogenaamde individuele uurroosters. Andere varianten, waarbij medewerkers…